12 + 1 Ερωτήσεις στην... Μαρία Σουρίδη

Γειά και χαρά, Χαρά εδώ!

Σήμερα θα φιλοξενήσουμε μια συγγραφέα, της οποίας το βιβλίο, ή για την ακρίβεια, τη συλλογή διηγημάτων, λάτρεψα! Πρόκειται για τη συγγραφέα Μαρία Σουρίδη, που το βιβλίο της Η Μαρμαρωμένη γυναίκα, ήταν ένα από τα πιο ιδιαίτερα και ενδιαφέροντα που διάβασα φέτος! Ανυπομονώ να τη γνωρίσω καλύτερα! Εσείς; Για πάμε!

Η συγγραφέας Μαρία Σουρίδη



1. Πες μας λίγα πράγματα για τον εαυτό σου.

Με λένε Μαρία, είμαι Ψυχολόγος στο επάγγελμα και αγαπώ τη συγγραφή από μικρή. Διαβάζω πολλά βιβλία, μου αρέσει να παίρνω τους δρόμους (περπατώντας ή τρέχοντας) και απολαμβάνω τη μουσική, καθώς πιστεύω ότι είναι ζωτικό κομμάτι του εαυτού μου.

2. Ποιό είναι το βιβλίο που σε έχει επηρεάσει περισσότερο και πως;

Πολύ, πολύ δύσκολη ερώτηση. Μπορεί να είναι μόνον ένα; Αν μου επιτρέπεις, θα ήθελα να αναφερθώ σε μερικά: «Φόνισσα» - Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, «Έγκλημα και τιμωρία» - Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, «Ζητείται ελπίς» - Αντώνης Σαμαράκης, «Άδεια εξόδου» - Λεωνίδας Κακάρογλου, «Τα εὕρετρα», Κική Δημουλά. Τα δύο τελευταία είναι ποιητικές συλλογές. Για το «πώς», μπορείτε να διαβάσετε την «Μαρμαρωμένη Γυναίκα και άλλες ιστορίες».

3. Πότε έγραψες το πρώτο σου κείμενο; 

Ήμουν αρκετά μικρή, η αλήθεια είναι. Νομίζω πρέπει να ήμουν περίπου 6 χρονών. Είχα διαβάσει το παιδικό βιβλίο «Μια τσαγιέρα αλλιώτικη» της Κατερίνας Τζωρίδου από τις Εκδόσεις Καστανιώτη και με είχε συναρπάσει. Ξεκίνησα να γράφω κι εγώ λοιπόν μία ιστορία για μία τσαγιέρα (σε ένα μιλιμετρέ μπλοκ που είχα βρει στο εξοχικό μου), η οποία είχε μεγάλη περιέργεια να μάθει τι συνέβαινε στο σπίτι του Άγγλου γείτονά της, του Κυρίου Μπάρμελειντ!

4. Η ενασχόληση με τη συγγραφή είναι "ευχή" ή "κατάρα" ;

Είναι κατάρα να μετουσιώνεις τις εσωτερικές σου ανάγκες σε κάτι δημιουργικό; Δεν νομίζω. Ό,τι δεν μπορείς ή δεν θέλεις να εκφράσεις άμεσα προς τα έξω, υπάρχει πάντα για ‘σένα ένα στυλό κι ένα χαρτί που σε περιμένει.

5. Πώς φαντάζεσαι την ιδανική - συγγραφική - επιτυχία ; 

Υπάρχουν τόσα πολλά είδη και κατηγορίες γραφής, που είναι πραγματικά δύσκολο να δώσει κανείς μία συνταγή με συγκεκριμένα υλικά και δοσολογίες. Η συνταγή είναι διαφορετική· τα υλικά μπορεί να αλλάξουν, οι δοσολογίες θα διαμορφωθούν κι αυτές αναλόγως. Έτσι κι αλλιώς, αυτό που μπορεί ο Α να θεωρήσει «συγγραφική επιτυχία», για τον Β μπορεί να περάσει τελείως αδιάφορο, και αντιστρόφως. Αυτό που ορίζω προσωπικά ως «επιτυχία», είναι ο/η συγγραφέας να κάνει κατάθεση ψυχής στο έργο του/της. Γιατί μόνο τότε το δημιούργημά του/της θα είναι αληθινό. Αυτό είναι για εμένα, η ιδανική συγγραφική επιτυχία.

6. Πώς επιλέγεις τα ονόματα των ηρώων σου ; 

Δεν έχω κάποιο συγκεκριμένο κριτήριο. Άλλες φορές θέλω να είναι εύηχα στο άκουσμά τους (τουλάχιστον στα δικά μου αυτιά), άλλες φορές απλώς χρησιμοποιώ το πρώτο όνομα που μου έρχεται στο μυαλό. Κι άλλες φορές, δεν χρησιμοποιώ καθόλου ονόματα. Μην με ρωτήσετε γιατί. Δεν θα σας πω !


Η Μαρμαρωμένη Γυναίκα και άλλες ιστορίες, από τη Μαρία Σουρίδη και τις Εκδόσεις Πηγή

7. Πόσες ώρες την ημέρα γράφεις; Τι κάνεις όταν μπλοκάρεις ; 

Αν δεν είσαι επαγγελματίας συγγραφέας, να είναι η κύρια απασχόλησή σου και η βασική πηγή των εισοδημάτων σου, νομίζω πως είναι δύσκολο να γράφεις κάθε μέρα, πολλές ώρες. Υπάρχουν μέρες που δεν γράφω καθόλου. Υπάρχουν και μήνες που δεν γράφω καθόλου. Οι υποχρεώσεις της πραγματικότητας, δυστυχώς, σε αρκετές περιπτώσεις, δεν με έχουν αφήσει να καταγράψω αυτά που τόσο πολύ ήθελα. Κατέληξαν, έπεα πτερόεντα. Υπάρχουν, όμως, κι αυτές οι «τρελές» μέρες όπου αν δεν γράψω κάτι θα σκάσω. Και μετά, έρχεται η ανακούφιση.
Όσο για το τι κάνω όταν μπλοκάρω, η απάντηση είναι, σταματάω να γράφω και το ξαναπιάνω όταν θα μπορώ να το κάνω. Αν βάλεις χαλινάρια στην έμπνευση και προσπαθήσεις να την βιάσεις, το αποτέλεσμα δεν θα είναι αυτό που θα ήθελες. 

8. Τι συμβουλή θα έδινες σήμερα στον εαυτό σου , εάν τον συναντούσες την εποχή που έγραφες το πρώτο σου βιβλίο ;

«Μην έχεις την αίσθηση ότι κανείς δεν θα θέλει να το διαβάσει. Πάντα θα υπάρχει κάποιος που θα καταλάβει τι προσπαθείς να κάνεις. Πάντα; Ναι, πάντα».

9. Πιστεύεις πως η έκδοση ενός βιβλίου επηρεάζει τη δημιουργικότητα ή το έργο ενός συγγραφέα; Και αν ναι, πως ; 

Η απάντηση είναι, πιστεύω, διττή. Ως ένα βαθμό, η εμπορικοποίηση ενός δημιουργικού έργου μπορεί να επιφέρει αλλοιώσεις στον τρόπο που αποδίδει ένας συγγραφέας. Η πίεση, η ζήτηση του αναγνωστικού κοινού και των εκδοτικών οίκων, καθώς και οι υψηλές προσδοκίες που ανεβάζουν όλο και περισσότερο τον πήχη, ενδέχεται να επηρεάσουν το συγγραφέας και τη γραφή του. Όταν, παραδείγματος χάριν, δίνεται ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα στον συγγραφέα από τον εκδοτικό οίκο για να τελειώσει και να παραδώσει το νέο του έργο, η πίεση της έμπνευσης μπορεί να επηρεάσει το συγγραφικό αποτέλεσμα. Το ίδιο μπορεί να συμβεί, εάν οι βιβλιόφιλοι αναγνώστες των έργων του συγγραφέα ζητούν διαρκώς κάτι καινούριο, για να «θρέψουν» την ακόρεστη πείνα τους.
Από την άλλη, η έκδοση ενός βιβλίου μπορεί να λειτουργήσει και ως παρακινητικός μοχλός για τη συνέχιση της συγγραφικής δραστηριότητας. Ο/Η συγγραφέας «παίρνει μπρος» και η μηχανή κινείται όλο και περισσότερο. Η επιβράβευση που λαμβάνει ο/η συγγραφέας μέσω της αποδοχής του έργου του/της, τον/την κινητοποιεί για περαιτέρω «εργασία και χαρά». 

10. Περίγραψε μας το τελευταίο σου βιβλίο, χρησιμοποιώντας τρία επίθετα! 

Σκοτεινό, αληθινό, ελαφρώς θανατηφόρο.

11. Ποιο είναι το μεγαλύτερο "μάθημα" που πήρες γράφοντας; 

Ότι ο συναισθηματικός χείμαρρος που ξεχύνεται όταν γράφεις, είναι απίστευτος. Τουλάχιστον εκεί, ο ασυνείδητος νους μπορεί να αναλάβει για λίγο δράση, με πιο αποδεκτό, για τα κοινωνικά δεδομένα, τρόπο.

12. Ποιος είναι ο πρώτος άνθρωπος που διάβασε το βιβλίο σου ; 

Μερικές ιστορίες, όταν ακόμη δεν τις είχα συγκεντρώσει όλες (ήμουν στη διαδικασία συγγραφής τους), τις είχα διαβάσει προφορικά στον σύντροφό μου. Την ολοκληρωμένη γραπτή εκδοχή της «Μαρμαρωμένης Γυναίκας κι άλλες ιστορίες», την διάβασε πρώτα η αδερφή μου.

Έχουμε και την έξτρα ερώτηση του κοινού, η οποία κληρώθηκε από το instagram και το facebook, από την Anastasias_little_world

+1 Από που εμπνεύστηκες το θέμα της συλλογής που έγραψες;

Η αλήθεια είναι ότι είναι δύσκολο να δώσω μία πλήρη εξήγηση για τις πηγές από τις οποίες έχω αντλήσει το υλικό αυτής της συλλογής διηγημάτων. Χωρίς να μακρυγορήσω, θα έλεγα ότι σε μεγάλο βαθμό βασίζονται στα όνειρά μου, καθώς και σε προσωπικά βιώματα και εμπειρίες (άρα πραγματικότητα, μυθοπλασία και έμπνευση χέρι-χέρι). Τώρα θα μου πείτε, περίεργα όνειρα βλέπεις. Είναι περίεργο να βλέπει κανείς στον ύπνο του την απώλεια, το θάνατο, τον χρόνο να τον κυνηγούν; Μπορεί. Μπορεί, όμως, και όχι.

Ευχαριστούμε πολύ τη Μαρία Σουρίδηκαι τις Πρότυπες Εκδόσεις Πηγή!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου